felhasználónév:   jelszó:   
    
Beépített hajómotor olajok
Hajómotor ápoló- és tisztító szerek
Hajómotor zsír
Hajtómű olajok
Hidraulika folyadékok
Kétütemű csónakmotor olajok
Kétütemű jet olajok
Négyütemű csónakmotor olajok
Négyütemű jet olajok
Beépített hajómotor olajok
Hajómotor ápoló- és tisztító szerek
Hajómotor konzerváló szerek
Hajómotor zsírok
Hajtómű olajok
Hidraulika folyadékok
Kétütemű csónakmotor olajok
Kétütemű jet olajok
Négyütemű csónakmotor olajok
OLAJ- és ÜZEMANYAG SZŰRŐK
MerCruiser olajszűrők
MerCruiser üzemanyag szűrők
Mercury-Mariner olajszűrők
Volvo Penta olajszűrők
Volvo Penta üzemanyag szűrők
Yamaha olajszűrők
Yamaha üzemanyag szűrők
 










A hajó szakszerű téli tárolása.


Bárhogy fáj is, de sajnos rohamosan közeleg a tél ! A hajónkat rövidesen téli pihenésre kell küldenünk. Ha azt szeretnénk, hogy a tavaszi vízre szállás örömteli legyen, akkor szakszerűen le kell konzerválnunk vagy konzerváltatnunk a hajót különös tekintettel a motorra.
Ezen rövid összeállítással azoknak szeretnék segíteni, akik éreznek magukban annyi önbizalmat, hogy saját maguk végzik el a műveletet.

1.) Az üzemanyag.
Az utolsó üzem alatt vagy közvetlenül a konzerválás előtt öntsünk MOTUL Stabilizer üzemanyag konzerválót a tankba. Miért kell ez ?
Kétütemű, keverékes csónakmotor használata esetén erősen ajánlott üzemanyag stabilizáló adalék használata. Ekkor ugyanis a motorolaj nem tud kiválni a benzinből még hosszú üzemszünetek alkalmával sem.
Ha a négyütemű motorját 1 hónapnál ritkábban használja vagy a téli tárolásra gondol, feltétlenül fontolja meg a termékünk alkalmazását, mivel a benzin is 1-2 hónap alatt képes "szétesni" alkotórészeire és lepedéket képezni a karburátorban, vagy az injektorban, kellemetlen dugulásokat okozva.
Figyelmébe ajánlom a MOTUL Stabalizer termékünket, mely ötletes adagolófejes flakonban kapható és a kis mennyiségű benzinhez is pontosan kimérhető az adalék.

2.) A motor konzerválása.
Az üzemmeleg motorba - a légszűrőn keresztül - fújjunk Quicksilver Storage konzerválót. Ezzel fullasszuk le a motort.
Miután leállt, a gyertyanyílásokba is fújjunk belőle, majd kézzel forgassuk meg a főtengelyt, hogy a dugattyúkon és a hengerek falán is kialakuljon a védőfilm.
Fontos ! A kézi forgatás közben a gyertyák ne legyenek benn !

3.) A fagyállózás.
A külső hűtésű beépített hajómotorok hűtőrendszere fokozottan fagyveszélyes !
Amennyiben a hajót nem tudja fagymentes helyen tárolni, kötelezően fagyállózni kell !
Az utánfutón lévő hajó kihajtása alá egy megfelelő edényt kell helyezni, melybe a motor hűtőrendszerének megfelelő mennyiségű és töménységű fagyálló keveréket kell önteni. A motor beindítása után ezt a fagyállós elegyet a hajtómű felszívja, ezért ha kell pótoljuk. Figyelem ! A fartükör szerelvényből (transom) rövidesen megindul a hűtővíz kifolyása, melyet fogjunk fel. Lényeges ! A motort legalább 10-15 percig járatni kell, hogy a termosztát is kinyisson és a fagyálló eljusson a hűtőrendszer minden pontjára.

A külmotorok fagyállózása nem létfontosságú, hiszen függőleges helyzetben a víz kiürül belőle. De ártani nem ártunk vele, tekintettel arra, hogy a fagyállóban lévő glicerin a gumi alkatrészeket (vízpumpa lapát, csövek) ápolja.

4.) Víztelenítés.
A beépített motoron lévő víztelenítő csavarokon át engedjük le a motorból a fagyállós vizet a fenékbe.
A dugókat tegyük vissza !

A fardugót a hajóból vegyük ki és a kifolyó vizet fogjuk fel.
Figyeljünk a hajó orrának kellő megemelésére a gyámkerékkel, hogy valamennyi víz kifolyhasson.
A fenékdugót hagyjuk kitekerve a tárolás során, de tavasszal ne feledjük a helyére tenni !

Amennyiben a hajóban van vízrendszer (zuhany, csap, WC) azokat is vízteleníteni kell. Fontos ! Soha ne használjunk fagyállót a fedélzeti vízrendszerhez, hanem folyassunk ki minden cseppet inkább !

5.) A motorolaj cseréje.
A négyütemű külmotorok esetében illetve a beépített motorok blokkjában a motorolajat 100 óránként vagy egy évben egyszer (használat esetén) szükséges lecserélni. Célszerű ezt a téli leállításkor megtenni, hogy a blokkban ne az elsavasodott, kormos olaj álljon tavaszig.
Vegyük figyelembe a gyártó előírásait az olaj kiválasztásánál.
Ismételten a MOTUL termékeit javaslom, hiszen valamennyi vízimotor típushoz van csúcsminőségű motorolaj a kínálatában. Tanulmányozza át bátran az áruházi kínálatot !

6.) A hajtóműolaj cseréje.
A leállításkor cseréljük le az olajat a hajtóműben, amennyiben az üzemóra ezt szükségessé teszi. Itt is a 100 üzemóra az irányadó, de feltétlenül meg kell néznünk, hogy vizes-e !

Ha a leeresztett olajunk vizes volt, feltétlenül forduljunk szervizhez. Vagy a propellertengely- vagy a vízpumpa szimmering adta meg magát és cserélni kell.

A gyártóművi előírásoknak megfelelő SAE 90-es viszkozitású, API GL 4 vagy API GL 5 minősítésű, kifejezett vízimotor hajtóműolajat kell használnunk.
Javaslom a kiváló minőségű MOTUL Translube (SAE 90, API GL 5) olaj használatát !

7.) Az akkumulátor.
A gondos hajós a hajóból kiszerelve, fagymentes helyen tárolja az akkumulátort és havonta egyszer rátölt.

8.) A hajócsavar. Vizsgáljuk át a hajócsavarunkat. Nincs-e rajta csorbulás, repedés, kavitációs kopás. A kiegyensúlyozatlan hajócsavar használata súlyos hajtóművi károkat eredményez.
Javíttassuk meg az ilyen hajócsavart vagy cseréljük újra !
Tisztelettel ajánlom az általam forgalmazott SOLAS hajócsavarokat, melyek korunk legkorszerűbb technikájával és anyagaiból készülnek. Böngéssze át a www.hajocsavarok.hu oldalt !
Szervizünk készséggel áll rendelkezésére a hajócsavarok javításában, készüljenek azok alumíniumból vagy acélból. Tökéletes, újszerű csigát fog viszontlátni, ha ránk bízza !
Legyünk túl a hajócsavar vizsgálaton még a konzerválás időszakában és a télen nyugodt lelkiismerettel várhatjuk a tavaszi vízre szállást !

9.) Elektromos rendszer. Ellenőrizzünk le minden berendezést (világítás, kürt, szivattyú, rádió, radar, stb.) és ha szükséges javítsuk (javíttassuk) ki.
A lámpa burákat vegyük le, és az izzók foglalatát, a sarukat kontakt sprayvel fújjuk be. A burákat töröljük szárazra és tegyük vissza.
A párának, esőnek kitett különféle kapcsolók saruit, az egyéb elektromos csatlakozókat, biztosíték tartókat szedjük szét, fújjuk meg és dugjuk össze.
Ha ezt a piszlicsáré, babra munkát elvégezzük biztosak lehetünk benne, hogy a télen nem fog oxidálódni a kapcsolat, és tavasszal nem kezdődik elektromos hibakereséssel a hajós szezon.

10.) A hajótest.
Mossuk le a testet. A vízvonal alatti részről távolítsuk el a vízkő- és algalerakódásokat. A különféle vegyszerek a hajósboltokban vagy háztartási boltokban beszerezhetők.

11.) Felszerelések.
Pakoljuk ki a mentőmellényeket, köteleket és egyéb tartozékokat. Tároljuk ezeket száraz helyen tavaszig.

12.) A tárolás.
Ha van lehetőségünk tároljuk a hajót fedett, száraz helyen. Ha ez nem megoldható ponyvázzuk le a hajót. Fontos ! Biztosítsunk szellőzést a ponyva alatt, különben bedunsztolódik, megpenészedik a kárpit, stb.
Szerezzünk be páracsapdát és tegyük be a kabinba vagy a ponyva alá. 2-3 hetente ürítsük belőle a vizet.
Ha kertben, udvaron tároljuk a hajót feltétlenül tegyünk bele 1-2 egérfogót is, melyeket heti gyakorisággal ellenőrizzünk.

Ha ezeket a munkafolyamatokat van türelme elvégezni, garantálható, hogy a hajója nem fog károsodni a téli pihenőn, hanem békésen várja a tavaszt !



AZ ÖN KOSARA ÜRES!
 
- A MOTUL minőség.

- Jön a tél !

- Mit és hová kenjünk, öntsünk ?

- Tavaszi teendők.
 
- ACEA szabványok

- API osztályzás

- Az adalékolás.

- Az olajnyomás ...

- Korszerű motorolajok ...

- Mi a viszkozitás ?

- Mi az alapolaj ?

- SAE besorolások

- Szintet. vagy ásványi ?

- Szintetikus előnyök.
 
- Adatvédelem

- Kedvezmények !

- Szállítási feltételek

- Vásárlási feltételek
 



       
Copyiright 2009 Hajosolajok.hu